Binding projects with the university society under the case study oriented to legal technical analysis and its effect on learning processes

  • Susana Parrales Universidad Técnica de Ambato
  • Sarah Iza Universidad Técnica de Ambato
  • Alba Jordán Universidad Técnica de Ambato

Resumen

The link between higher education institutions and the environment where they main- tain a social, economic or educational approach that is governed by higher education policies, laws or regulations. A comparison of the Ecuadorian situation with Latin America and Europe in higher education was made in order to know if the legal technical foundations of higher edu- cation contribute to the learning process. Through a descriptive documentary review, electronic reviews and search in books, thesis, magazines, papers and publications of congresses in order to research from its beginnings and relevant publications, as well as updated information, so it is concluded that a higher education institution intends comply fully with the regulations ei- ther internal or external in relation to the relationship with society, thus seeking bidirectional learning, that is, both teachers and students as well as transmitting knowledge to a beneficiary community or sector.

Descargas

La descarga de datos todavía no está disponible.

Citas

Acosta, L., Becerra, F., y Jaramillo, D. (2017). Sistema de Información Estratégica para la Gestión Universitaria en la Universidad de Otavalo ( Ecuador ). Formación Universitaria, 10(2), 103–112. https://doi.org/10.4067/S0718-50062017000200011

Beltrán, J., Iñigo, E., & Mata, A. (2014). La responsabilidad social universitaria, el reto de su construcción permanente. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 5(14), 3–18. https://doi.org/10.1016/s2007-2872(14)70297-5

CEAACES. (2018). Ley Organica De Educacion Superior, Loes (Secretaría). Quito: SENPLADES. Retrieved from http://www.ces.gob.ec/lotaip/Anexos%20Generales/ROEE%20497%20de%2024-jul.-2018%20Estatuto%20Procesos%20CES.pdf

Di Meglio, M. F., y Harispe, A. (2015). Estrategias institucionales de “vinculación universitaria” orientadas al desarrollo local. Reflexiones a partir de un estudio de caso. Interações (Campo Grande), 16(1), 203–217. https://doi.org/10.1590/1518-70122015117

Estupiñan, J., Villamar, M., Campi, A., y Cadena, L. (2018). Reflexiones acerca de la pertinencia e impacto de la educación superior en Ecuador desde su perspectiva actual. Revista Órbita Pedagógica, 3(3), 81–92. Retrieved from http://runachayecuador.com/refcale/index.php/enrevista/article/view/2279/1212

Jara, N., & Fabian, C. (2017). La destitución de los servidores públicos en las entidades educativas de nivel superior, frente al derecho constitucional de rrecurrir (Master’s thesis).

Ketele, J. de. (2008). Enfoque socio-histórico de las competencias en la enseñanza. Revista de Curriculum y Formación Del Profesorado, 13. Retrieved from https://www.redalyc.org/pdf/567/56712875002.pdf

Murillo, F., Albarrasin, N., Bonilla, D., Caicedo, F., & Ramirez, W. (2017). La vinculacion con la colectividad universitaria, casos y estrategias. II Congreso Universidad Ecuador, 584–593.

Rajoy, M. (2013). Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa. STECyL-I, 91. Retrieved from https://www.boe.es/buscar/doc.php?id=BOE-A-2013-12886

Rivas, A., Ángel, M., y López, M. (٢٠١٧). Sociedad de la facultad de comunicación social de la universidad central del Ecuador, desde la perspectiva del entorno de aprendizaje. Revista de Ciencias de Seguridad y Defensa, 2(1), 47–56. Retrieved from http://geo1.espe.edu.ec/wp-content/uploads/2017/10/art5.pdf

Unesco. (1998). Informe mundial sobre la educación: los docentes y la enseñanza en un mundo en mutación. Unesco 1998..

Universidad Central del Ecuador, U. (2018). Plan Estratégico de Desarrollo Institucional de la Universidad Central del Ecuador 2018-2022. Universidad Central del Ecuador. Quito. Retrieved from http://aka-cdn.uce.edu.ec/ares/tmp/NORMATIVA UCE/plan estrategico desarrollo institucional PEDI 2017-2021 final.pdf

Valarezo, K., y Túñez, J. (٢٠١٤). Responsabilidad Social Universitaria. Apuntes para un modelo de RSU. Revista de Comunicación, 13, 84–117. Retrieved from https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4875638.pdf

Zapata-ros, M. (2015). Teorías y modelos sobre el aprendizaje en entornos conectados y ubicuos. Eks, 16(1), 69–102. https://doi.org/10.14201/eks201516169102

Zellmer, H., Broeng, J., Nolte, S., Schreiber, T., Petersson, A., Reich, M., … Jakobsen, C. (2004). Low-nonlinearity single-transverse-mode ytterbium-doped photonic crystal fiber amplifier. Optics Express, 12(7), 1313. https://doi.org/10.1364/opex.12.001313

Publicado
2020-06-26
Cómo citar
Parrales, S., Iza, S., & Jordán, A. (2020). Binding projects with the university society under the case study oriented to legal technical analysis and its effect on learning processes. Revista De Investigación Enlace Universitario, 19(1), 104-114. https://doi.org/10.33789/enlace.19.1.63